|
|
Internet står för en helt ny form av kommunikation står att läsa i en äldre bok om webbdesign. Internet är platsen som inte finns samtidigt som det är världens största bibliotek, telefonkatalog, lexikon, mötesplats och tusentals andra saker på en och samma gång. Webben är ett nätverk av sammankopplade datorer över hela världen som ständigt förändras. Det är alla vi som surfar och har egna hemsidor som tillsammans utgör Internet.
Genom hypertext (länkar) surfar användaren obegränsat från sida till sida, från ämne till ämne och byter världsdel lika snabbt som ett musklick. Webben används i arbetet och på fritiden, till forskning, nytta och lek. Den ger möjlighet till E-post och diskussionsgrupper kring de mest smala ämnen.
WWW är oerhört ungt det var först 1993 som nätet blev tillgängligt för allmänheten. Så vi kan bara drömma om hur Internet kan komma att förändras inom ytterligare några år. Redan nu börjar Internet fogas samman med mobil kommunikation. Genom mobiltelefonen kan man koppla upp sig på särskilda WAP-portaler som visar ett urval av Internets sidor.
För att ta del av Internet behövs en dator, en webbläsare, ett internetabonnemang och en uppkoppling. Webbläsaren Internet Explorer används av 90-95 procent av surfarna. Övriga använder Netscape Navigator, några få använder Opera. Programmen finns att ladda ner gratis och det är bäst att ha en så ny version som möjligt för att webbsidorna ska fungera som det är tänkt.
Det finns många företag som tillhandahåller internetabonnemang Telia, Tele2, Bredbandsbolaget, UPC/Chello, Spray... Ofta måste man dock anpassa sig till vilket avtal fastighetsägaren slutit.
Det vanligaste sättet att koppla upp sig för en privatperson är fortfarande via modem, där datorn ringer upp en server. Där är hastigheten 56 kbit/sekund. En något snabbare teknik är ISDN som består av en separat, digital telefonlinje. Bredband innebär att signalerna går med minst 500 kbit/sekund genom exempelvis kabeltv-nätet, el-nätet, tele-nätet (ADSL) eller via särskilda länkar. Bredbandsbolaget är för närvarande snabbast med 10000 kbit/sekund.
Idag har de flesta företag förstått nyttan av att ha en hemsida på nätet. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. En del använder sin webbsajt som ett skyltfönster, där man visar upp sin verksamhet med uppgifter som adress, telefonnummer och öppettider.
Andra använder sin webbplats som en aktiv försäljningsplats. De säljer varor och tjänster via nätet, kanske till och med enbart via nätet.
Ytterligare andra, exempelvis olika myndigheter, har insett möjligheterna att informera medborgarna om viktiga frågor. På det här sättet kan man surfa in på hemsidan och få en mängd matnyttig information utan att behöva ringa till en handläggare. Vi kan bara gissa vilken enorm avlastning Internet har inneburit för myndigheternas telefonsupport.
När man väl bestämt sig för att skaffa en webbplats är frågan hur omfattande sidan ska vara och vilken funktion den ska ha. Även om det numera finns program som genererar HTML-koden automatiskt, så väljer de flesta företag att lägga ut själva hemsidesbyggandet på en konsult.
Även om konsulten gör mycket av det grafiska och tekniska arbetet så är det flera viktiga frågor som måste klargöras: Vad är syftet med sidan (att informera, sälja eller kanske minska telefonsupport)? Vilken är målgruppen? Vilken information ska ut, vad ska betonas? Bilder? Interaktivitet?
Sedan kommer en mängd tekniska frågor: Ska sidan fungera både på PC och MAC? Både i Explorer och Netscape? På såväl tidiga versioner som nyare? Vilka plug-in-program ska krävas av surfaren? (Långt ifrån alla har laddat hem Acrobat Reader, Flash, QuickTime, 3D och Real Video för att nämna några. Kanske ska man avstå från dessa specialeffekter om man riktar sig till kunder som inte är så datorvana?)
En webbsida blir till skillnad från en trycksak aldrig färdig. Tekniken i sig gör det möjligt att hålla sidan ständigt aktuell. Då infinner sig nästa fråga; vem har ansvaret för att uppdatera sidan? Det finns inget så snopet som en inaktuell hemsida.
Bäst är att i ett tidigt skede göra upp med konsulten att denne också ansvarar för förnyelse och uppdatering av sidan. Om man inte vet hur mycket arbete detta kan innebära, så kan man i alla fall göra upp om ett rimligt timpris.
En annan modell
är att sidan görs med en typ av mallar som gör det möjligt
för kunden själv att uppdatera vissa saker utan att riskera att
förstöra något annat på sidan. Vi tillhandhåller
internetsajter med möjlighet att själv uppdatera din info.
Testa vår demosajt!.
boxdelivery.se >>Läs artikel
I samarbete med Comlog AB