|
|
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Så inleder Johannes sitt evangelium i Nya Testamentet. Han trodde alltså att språket existerade samtidigt med livets uppkomst. De som inte har en religiös uppfattning hävdar istället att språket är en följd av livets utveckling genom årmiljonerna.
Språket är människans viktigaste uttrycksmedel och det byggs utav ord, talade och skrivna. Med ordens hjälp beskriver vi verkligheten, vi uttrycker känslor och tolkar information.
Textarbetet är grunden, stommen i alla trycksaker och på alla webbsidor. Det är här det börjar.
Nyhetsartiklar, reportage, kåserier, referat, debatt, recensioner... Det finns många slags texter, men de vanligaste är nyheter och reportage.
Nyhetsartiklar är inte samma sak som reportage. Om nyheter är tvådimensionella, så är reportaget tredimensionellt. Det förra är rapportering, det senare gestaltning. Avstånd mot närvaro, korta texter med porträttbilder mot långa, rikt illustrerade. Stram layout mot fantasirik, dagsaktuell fråga kontra tidlöst ämne.
Båda genrerna är viktiga i en tidning. Det är mixen av nyheter och reportage som kombinerar aktualitet och djup.
Information kan ske på många olika sätt. Webbsajten är ett överlägset kommunikationsmedel, såväl för att informera och aktivera sina kunder som att uppdatera medarbetarna (intranät). Men trots allt har inte alla människor Internet än. Därför måste alltid webbsajten kombineras med tryckta medier.
Broschyrer är ett nästan ändlöst användbart verktyg. De går att göra i alla de former från enkla vikblad till påkostade fyrfärgstryck, allt beroende på syfte och målgrupp.
Nackdelen är att informationen blir inaktuell efter en tid. Därför gäller det att kombinera mer tidlös information i broschyrer med aktuell information på nätet.
Att ta hand om sina kunder är viktigt, det vet de flesta företag. En del är också så pass framåt att man gör en tidning riktad till dem. Företaget kan också satsa på en kundvänlig, interaktiv webbplats eller helst både och.
Kundtidningar blir vanligare och vanligare, vare sig du har ett mobilabonnemang, Konsum-kort eller köpt en bil av ett visst märke. Välkomna eller ovälkomna för mottagaren målgruppen är definitivt tydlig och behovet av information kring produkten är antagligen rätt stort, eftersom kunden gjort ett aktivt val.
Många företag vill gärna ha kundtidningar med en hel del journalistisk information. Andra försöker inte dölja att det enbart handlar om att föra fram den egna varan gärna på konkurrenternas bekostnad. Men att satsa på bra och tydlig, och naturligtvis korrekt, information är helt rätt i båda fallen.
En av de mest tacksamma uppgifterna är att skriva för en personaltidning. Sällan hittas annars en målgrupp som så ingående läser och studerar det som skrivs.
Helt enkelt för att arbetet är en viktig del av livet, frågorna angår och folk känner igen sig. Är tidningen dessutom journalistisk och obunden från ledningen så brukar förtroendet bland medarbetarna vara högt. Den kan då vara ett svårslaget medel att få ut viktig information.
Ständigt återkommande ämnen är arbetsmiljö, personalfrågor, arbetsmetoder och kampanjer/evenemang. Men det är sällan artiklarna upprepar sig, till det är ämnena för vida och en arbetsplats ett allt för dynamiskt ställe.