|
|
Layout handlar om att genomföra en idé konsekvent genom hela trycksaken. All layout bygger på tre grundläggande begrepp; kontrast, balans och linjeringar (osynliga linjer). En bra layout är såväl tydlig som tilltalande. Kontraster byggs upp mellan olika textblock, text & bild, bild & tom yta, färger och svart/vitt.
Balans handlar om de olika elementen rubrik, ingress, brödtext, bild, tomma ytor och färgplattor . Den visuella tyngden, storlek, svärta och färgmättnad skapar tillsammans en balans.
Linjering, att ta hänsyn till sidans osynliga linjer, gör att resultatet inte blir rörigt. Men vilka delar som ska linjera och vilka som ska spela fritt är upp till den professionella layoutaren. Här talar man om känsla och erfarenhet, snarare än om regler.
Från idé till färdig trycksak är vägen lång. Inte alla talar med tryckare på tryckares vis och visst är det enkelt att lämna över hela produktionen till en konsult. Men vissa saker kan man inte lämna över helt.
Först och främst måste kunden vara klar över trycksakens syfte och målgrupp. Och på vilket sätt ska man nå dem är en broschyr det bästa sättet eller ska man kanske kombinera med ett utskick och en förnyelse av webbsajten?
Sedan går man vidare med informationsinsamling och uppbokning av fotograf och tryckeri. Format, färg, upplaga, papper och önskat leveransdatum är viktiga ställningstaganden inför offertförfrågan till tryckerierna. Priserna varierar kraftigt, så det är viktigt att få med alla variabler i offerten.
Det som ofta kännetecknar en bra layout är att den ser ut att vara enkel och nästan självklar. Men det är en stor konst att åstadkomma just detta.
Typografin är en av hörnstenarna i layouten. Här handlar det framför allt om läsbarhet och estetik. De två typsnittsfamiljerna heter antikva (med varierande linjer och seriffer, "klackar") och linjärer (jämntjocka, utan seriffer, kallas ibland groteska eller sanseriffer). Antikva ger bäst läsbarhet i brödtext i trycksaker. På webben är det tvärt om, där är det linjärer som gäller på grund av skärmens oförmåga att visa serifferna. Man bör inte använda för många eller för udda typsnitt, utan utgå från en noga utarbetad mall.
Bilder och illustrationer är nästa hörnsten. Det är bilderna som läsaren först lägger märke till och de är helt avgörande för helhetsintrycket. En text kan vara av hög klass, men den skyms alltid bakom en dålig bild.
Originalarbetet inför tryckinlämning sysselsätter i sig en hel yrkesgrupp originalaren. Så det är mycket att tänka på.
Bildfiler ska bildbehandlas och göras om från de tre skärmfärgerna röd-grön-blå (RGB) till de fyra tryckfärgerna cyan, magenta, yellow och black (CMYK). Övriga färger i trycksaken ska också "cmykas", typsnitt ska bifogas och instruktioner till tryckeriet skickas med. En cd ska brännas med materialet, eller så ska det läggas in på tryckeriets ftp-server. En bra kontakt med tryckeriet är viktigt. Ju längre man har samarbetat, desto bättre lär man känna varandras arbetssätt.
Efter några dagar kommer en plotter eller pdf-fil med korrektur. Då gäller det att kontrollera att alla delar hamnat där de ska och att inget misstag begåtts. Ett vanligt fel är att texten flödar om, det beror på att man har olika versioner av typsnitten. Eventuella ändringar görs senast här. Ladda ned pdf "Så här jobbar tryckeriet".
Ovana beställare av trycksaker åker inte sällan på obehagliga överraskningar vid leveransen. Ett vanligt fel är att färgplattor som ligger bakom text blivit alldeles för mörka och att de färger som ser ljusa och fina ut på skärmen blivit en helt annan, mörkare ton i tryck. Det är viktigt att ha en rätt kalibrerad skärm och att följa så kallade ICC-profiler som är anpassade för det tryckeri och den papperstyp som används. Det är också bra att skaffa en färgkarta, där man kan se olika procentsatser av en viss färg i tryck.
En annan överraskning brukar vara bildkvaliteten. Det är stor skillnad på bilder man skickar varandra via mailen och tryckbara bilder. En bild nedladdad från webben har upplösningen 72 dpi, tryckeriet kräver 300!
Ett vanligt fel är också att sidorna blir överarbetade och känns krystade. För mycket innehåll på för liten plats är ett vanligt exempel. Ett annat fel är att det brister i typografin, så att läsbarheten och överskådligheten försämras. Man bör om möjligt undvika att använda för många eller för udda typsnitt.