|
|
En bild säger mer än tusen ord lyder ett gammalt ordspråk. Bilderna ger ofta det starkaste och mest omedelbara intrycket i en trycksak. De är helt avgörande för helhetsintrycket. Bilden förmedlar känslor och ger samtidigt mycket information.
En människa som intervjuas levandegörs för läsaren genom en porträttbild. En miljö eller en plats skildras bäst genom en bild. I reportage kan man ibland kombinera med grafiska illustrationer som gestaltar ämnet; exempelvis kartor, tabeller eller andra förklarande teckningar.
Bilder kan vara både dokumentära och mer konstnärliga. En dokumentär bild skildrar det artikeln handlar om medan en konstnärlig bild mer ger en känsla och fungerar som ett blickfång på tidningsuppslaget eller webbsidan. I nyhetssammanhang dominerar den dokumentära bilden.
För svart-vita bilder brukar man tala om hårda och mjuka bilder. Det som är nästan vitt tenderar ofta att bli helt vitt i tryck och det som är nästan svart blir helt svart. Däremot behåller bilden mer av mellantonerna, gråtonerna.De mjuka bilderna innehåller mer sådana gråtoner och behåller därför fler nyanser i tryck. Färgbilder måste vara skarpa och inte för mörka. En mörk bild blir i regel ännu mörkare i tryck. Det går bra att ha färgoriginal även om man ska trycka en svart-vit bild.
Papperskvaliteten har stor betydelse för hur bilden blir i tryck. Ett glättat papper framhäver bilderna bättre än ett matt. I gengäld så blänker sidorna så att det blir svårare att läsa texten. Ett halvblankt papper brukar vara en bra kompromiss.
På webben är kvalitetskraven för bilder lägre. En tryckt bild bör ha en upplösning på 300 dpi (punkter per tum) medan en bild på webben inte ska ha mer än 72 dpi, eftersom det är vad skärmen klarar att visa. Detta gäller dock inte pdf:er för webben, som måste ha full upplösning.
Inte sällan förekommer en viss brist på fantasi när det är dags för fotografering. Det blir en traditionell porträttbild när den intervjuade ser rakt in i kameran eller en bild på ett föremål. Det finns dock några enkla knep för att förbättra bilderna. Det första är att gå närmare objektet. Då försvinner en mängd ointressanta detaljer och det viktiga i bilden framhävs. Ett annat är att variera bildvinkeln så att bilden ser mer spännande ut.
Ett tredje knep är att ta bilderna medan de intervjuade pratar med varandra eller med journalisten.Det ger ett mycket mer levande och naturligt intryck när kameran glöms bort. Samma effekt blir det att följa dem med kameran när de arbetar, talar med kunder osv.
Slutligen bör man alltid fundera över alternativ till de traditionella bildlösningarna. Genom att associera fritt kan bilden plötsligt få ett mervärde och leda läsarens tankar vidare.
Om man bestämmer sig för att anlita en fotograf är det några praktiska detaljer man måste tänka på direkt. Boka in fotografen i så god tid som möjligt. Fundera över uppdragets omfattning. Ungefär hur många bilder? Fotografering på flera platser? Inomhus eller utomhus? Människor eller miljöer?
Utifrån de här frågorna kan fotografen uppskatta ungefärlig tid och pris på uppdraget. En bild köps alltid för publicering en gång om inte annat avtalas. Vill kunden ha bilden i arkivet för publicering vid andra tillfällen måste man avtala om detta.
När väl fotograferingen sker bör fotografen få information om bildidéer och tankegångar, men inte styras för mycket i detalj. Fotografen har oftast egna kreativa idéer för hur fotot bäst ska tas.
Ibland används undermåliga bilder i trycksaker. Ofta beror det på tidsbrist eller att man inte har råd att skaffa nya och bättre bilder.
Tidsbrist är ofta helt och hållet en planeringsfråga. Att tänka igenom bildbehovet i ett tidigt skede och göra en enkel lista över vad man har och vad man måste skaffa är en bra start. Vem som ska ordna bilderna är nästa steg ska man själv ta bilderna, bör en fotograf anlitas eller ska kanske en bildbyrå kontaktas?
Priset är naturligtvis en viktig fråga. Men det brukar räcka med ett par högkvalitativa bilder för att lyfta en trycksak och då blir kostnaden liten i jämförelse med totalpriset. Dessutom finns det bilder som är fria att använda, det gäller exempelvis bilder som används i vissa reklamsammanhang.