Box Deliverys budbilar är en välkänd syn i Stockholm - många hävdar att de numera är en naturlig del av stadsbilden. De grön-vita bilarna kör kors och tvärs i ur och skur, alla med målet att leverera gods till mottagaren samma dag.

Eftersom samma förare både hämtar och levererar budet blir det personliga ansvaret stort. Problemet med försvunna eller förstörda försändelser existerar nästan inte hos Box. Det händer däremot hos andra transportföretag, där flera olika personer hanterar sändningar över ett par dagars tid.

Får Box Delivery problem någon gång, så handlar det istället om att bland de tusentalet dagliga leveranserna, hinner man i något fall inte leverera samma dag. Men då blir det istället avdrag på priset.

Box Deliverys affärsidé handlar både om att transportera och lagra gods. Genom outsourcing tar man hand om andra företags transportbehov, från lager till kund. Men mest känt är man nog ändå för sin budverksamhet. Kunder är företag i alla storleksklasser, från den enskilda firman till det stora internationella företaget.

Sedan ett par år tillbaka förlitar IKEA sig på Box Delivery för sina hemkörningar till kund. Och även här handlar det om leverans samma dag.

Företaget startade 1984, då under namnet MC-Budet. Sedan dess har mycket hänt. Det senaste nyförvärvet heter Pickup, som länge har varit en av de ledande aktörerna inom cykelbud.

Idag rullar såväl lastbilar med släp, personbilar, cykelbud som motorcykelbud under den gemensamma logon Box Delivery. Företaget är ledande i Skandinavien inom bud- och expresslogistik. Bud, distribution, logistik och outsourcing är de fyra grundpelarna.

Den gröna färgen på logon är ingen tillfällighet. I Danmark går företaget under namnet ”De Grønne Bude”.

- Vi har cyklar som ett alternativ i innerstan. Våra kontor genomgår miljöcertifiering och vi kör med såväl etanol- som gasdrivna bilar. Vi deltar dessutom i regeringens arbete ”Framtida Handel” som till stor del handlar om vårt ansvar för miljön, säger Nicholaus Öreby, projektledare på Box Delivery.

Hemsidan är i första hand ett skyltfönster, en virtuell reklambroschyr som beskriver företagets tjänster. Visserligen går det att boka bud via hemsidan, men de flesta ringer ändå till kundtjänst för att få ett snabbt besked. Inom 30 sekunder är vanligtvis en bil på väg.

- Hemsidan är snygg, enkel och lätthanterlig. En bra funktion är möjligheten att anmäla intresse för jobb på Box. Det är en ingång för att få tag på kompetent personal, menar Nicholaus Öreby.

Framfab fick ursprungligen jobbet att ta fram digitala skisser. Utifrån dessa har Comlog programmerat hela sidan.

Nicholaus Öreby är mycket nöjd med Comlogs konsultinsatser.

- De är snabba, kompetenta, innovativa och kundorienterade. Vi gillar att de tar ett stort ansvar även efter leverans. Dessutom uppskattar vi det nya uppdateringsverktyget, som innebär att vi själva kan underhålla sidan, avslutar Nicholaus Öreby.

Text: Anna Tengvall, Frostenson Media
Bild: Anna Tengvall & Box Delivery



 Box Delivery levererar
 Bästa platserna kvar