Biljett Nu fungerar som ett handelstorg där man köper, byter och säljer biljetter i andra hand till olika evenemang, exempelvis konserter, teaterföreställningar, musikaler och idrottsevenemang. Företaget startade 1998 och är idag i princip ensam på denna marknad i Sverige.

Kunder är såväl privatpersoner som vill ha en attraktiv biljett nära inpå en viss föreställning som bussbolag som ordnar paketresor till Stockholm. Även eventbyråer och resesajter hör till kundkretsen. Som privatperson har man möjlighet att sälja en biljett man inte kan utnyttja eller byta till en tid eller plats som passar bättre.

- Folk blir ofta glatt överraskade när de förstår att de kan få tag i en biljett som har varit slutsåld länge på de ordinarie försäljningsställena. Eller att de via oss kan köpa de bästa platserna på en viss föreställning. Man är beredd att betala lite mer för den möjligheten, berättar Victoria Bengtsson, marknadsansvarig.

På hemsidan kan man både beställa och betala biljetterna. Sedan den nya hemsidan togs i bruk har sättet att arbeta förändrats drastiskt.

- Vi fick genast ett otroligt uppsving med ökad försäljning. Hemsidan är den största försäljningskanalen – runt 80 procent av våra kunder beställer biljetterna där. Telefonsamtalen har minskat, även om vissa kunder fortfarande vill ringa för att försäkra sig om att det verkligen finns biljetter eller att deras internetbokning har gått igenom, fortsätter Victoria Bengtsson.

Men generellt verkar det som om folk tycker att det är en stor fördel att kunna sitta hemma vid datorn och snabbt få en översikt över vilka evenemang som pågår och om det finns biljetter.

Väljer kunden att betala med kreditkort, via postgiro eller direktbetalning i den egna Internetbanken, så levereras biljetterna hem efter tre dagar i rekommenderat brev. Det går också bra att betala med postförskott eller hämta ut biljetterna på plats på Biljett Nu:s kontor på Döbelnsgatan 34 i Stockholm.

- Vissa vill hellre betala kontant och få biljetterna i handen, andra är väl förtrogna med köp på nätet och föredrar det, berättar Victoria Bengtsson.

Företaget köpte även ett internt bokningssystem med nyhetsbrev, sms-utskick och statistik som är integrerat med hemsidan. Systemet har inneburit en helt annan kontroll över flödena.

- Visst uppstår det buggar hela tiden, men det rättar konsulten till ganska omgående. Vi ser utvecklingen av vårt system som en process där vi och konsulten samarbetar och bit läggs till bit, säger Victoria.

Hon avslutar med att berätta att nästa stora steg är att sajten även ska finnas på engelska. Även detta uppdrag har gått till Comlog.

Text och bild: Anna Tengvall, Frostenson Media



 Box Delivery levererar
 Bästa platserna kvar